Når ble penger viktigere enn mennesker? (Lisa)

Når ble penger viktigere enn mennesker?

  • Publisert: 11.09.2013 kl.17:35

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jeg må ærlig innrømme at akkurat nå er jeg flau over å være norsk. Vi bor i verdens rikeste land. Det skal liksom være det beste landet å bo i, men akkurat nå er vi med på å ødelegge det. Det verste er: jeg tror ikke det er så mange som ser det.

En av de største grunnene til at vi er "det beste landet å bo i", er nettopp all støtten fra det offentlige. Vi får gratis skolegang som koster staten flere millioner per elev. Får vi barn og er yreksaktiv, har vi rett til permisjon for å være hjemme og ta vare på barnet samtidig som vi mottar lønn. Blir vi syk har vi RETT til å få hjelp, og vi får hjelp- på statens bekostning. Trenger vi en operasjon, som fort kan koste noen hundre tusen, så får vi det dekt av staten. Blir vi lagt inn på sykehuset, som også kan koste noen hundre tusen i måneden, slipper vi å engang tenke over hvor store kostnader som blir brukt på oss. Mangler vi jobb får vi likevel penger, på statens regning. Har vi ikke plass å bo, får vi hjelp - fra det offentlige.

Vi har et sikkerhetsnett rundt oss som gjør at vi til enhver tid og enhver anledning har penger og tak over hodet. Ingen, ingen av de som er norske statsborgere havner under den absolutte fattigdomsgrensen. Selv de fattigste har mer penger enn mange andre i verden. Vi kan slappe av å puste ut uansett hvordan situasjon vi står i, fordi vi får hjelp, vi får alle midlene vi trenger for å overleve, og mer enn det. Jeg tror ikke at vi er i stand til å klare og oppfatte hvor utrolig store goder det egentlig er for oss.

Og, hvorfor har vi det slik? Jo, fordi vi betaler skatt.

Vi betaler skatt for at landet skal gå rundt. For at barn skal få skolegang og etterhvert utdanning. For at barn med spesielle behov skal få hjelp til å mestre hverdagen og til å klare å fullføre skolen med gode resultater. For at syke skal få hjelp til å bli frisk. For at arbeidssledige skal få komme ut i arbeid. Vi er et av de landene i hele verden, som har det beste systemet. Og hva gjør vi? Jo, vi klager. Vi klager fordi at vi må betale skatt, for at vi er med på å skape verdens beste land å bo i. Fordi at bidrar til å skape et velferdssamfunn. Vi klager fordi at vi må gi, og tar det som en selvfølge at vi likevel skal få godene vi ikke vil betale for, og på toppen av det hele klager vi over at det ikke er godt nok. Vi er et av de eneste landene i verden som kan si at alle innbyggerene har råd til å betale skatt. Vi vil fortsatt ha mer, det blir aldri godt nok.

Jeg har selv vært en aktiv bruker av helsevesenet, fordi jeg har og er fortsatt alvorlig syk. Jeg har fått helsehjelp for mange millioner, og det har vært veldig avgjørende for at jeg har fått det bedre. På grunn av sykdom har jeg også hatt nedsatt arbeidsevne så økonomien har vært veldig stram. Nå får jeg hjelp, jeg blir sakte men sikkert bedre, jeg beveger meg fremover og er på vei ut i arbeidslivet. Hadde det ikke vært for skatten hadde jeg ikke hatt råd til behandling. Da hadde jeg vært veldig syk, enda mer enn jeg var i utgangspunktet, og jeg ville hatt store vansker med å komme meg ut i arbeid i fremtiden.

Så til alle dere som føler at de betaler unødvendige skattepenger: dere har hjulpet meg å bli friskere, på grunn av skatten har dere gitt meg et bedre liv- vil du kalle det for bortkastet penger? Er jeg ikke verdt det? Tenk om jeg var søsteren din, datteren din, samboeren din, eller kanskje en av foreldrene dine? Er det fortsatt ikke verdt pengene?

Jeg betaler skatt, og jeg gjør det med glede, fordi godene det gir meg kan ikke måles opp mot de pengene jeg gir fra meg. Godene det gir andre kan ikke måles opp mot de pengene jeg betaler. Så hvis skattelette skal være et av det viktigste punktet vi prioriterer når det kommer til samfunnet, så vil jeg ikke være norsk lengere.

Rose

11.09.2013 kl.18:08

Det er så bra det du skriver! Jeg er heltenig på alle punkter. Skulle bare ønske flere var det..

Marion

11.09.2013 kl.18:13

Jeg er så enig i det du skriver! Jeg merker selv stor forskjell her ifra til Norge.

Du er flink å skrive!

klem <3

Silje odden

11.09.2013 kl.18:37

Jeg syns det er kjipt å betale skatt, fordi pengene også går til å betale for de med ett friår som heller vil "nave". I en diskusjon engang foreslo vi at alle pengene man skatta, for mange av oss 30-36% burde gå til en konto som da brukes til lege/sykehus eller om man skulle bli syke, men det er jo kanskje ikke veldig realistisk. Da måtte det vært strengere krav til hva som er sykdom og om man var deprimert måtte man ja jobbet likevel.. Men jeg er ikke borgerlig fan pga skattelette, jeg har råd til å betale skatten min og avgifter på sprit og røyk.

Lionbyheart,Exhausted,sobril

11.09.2013 kl.19:21

Jeg klager aldri på skatten jeg betaler, det er sant at systemet vi har har gjort norge til et av de beste landene i verden, hadde vi ikke betalt skatt hadde vi hatt det samme systemet som i usa ''Selfmade man'' Det systemet gjør at bare de rike overlever. Forresten så misliker jeg sterkt at vi har fått blå regjering, Høyre kan dytte det landet her ned i grusen.

Silje: Det er ikke mange som synes det er noe gøy å nave, det er penger å overleve på , ikke leve godt på. Det er faktisk ikke et liv å gå hjemme hele dagen, det er ett helvette.

Dessuten så kan deppresjon i mange tilfeller være så alvorlig at mennesker ikke fungerer, jeg har hørt om tilfeller der personer har blitt liggende og til og med pisset på seg i senga på grunn av deppresjon.

Øyvind

11.09.2013 kl.21:46

Har hatt praksis på NAV, og kan fortelle deg at det er langt vanskeligere å "nave" enn det virker som du tror. Det er faktisk ikke bare å spasere inn på et kontor og slenge seg ned i en stol og si at du ikke gidder jobbe, og vil ha penger fra NAV. Enten så skal du ut i jobb, eller så skal du ha en grunn (som livskrise, sykdom, osv.) til å la vær.

Også enig med Lionbyheart... var nylig i permisjon, fra februar til juni i år, og det var seriøst ikke gøy. Lange, tomme dager, en følelse av å ikke kunne brukes til noe, og selvfølgelig grunnen til at jeg var i permisjon i første omgang.

Elise

11.09.2013 kl.23:18

Kjempe bra skrevet!

Nea Milly Ging

11.09.2013 kl.23:20

Er veldig enig med deg, og skulle ønske flere var det...!

Godt skrevet!

Olivia

12.09.2013 kl.00:45

Utrolig bra skrevet!! <3

Steinar

12.09.2013 kl.10:23

Jeg kan godt fortsette i din folkelige tone - Problemet her er at det er for mange som tar ut penger, og for få som betaler inn. Til slutt vil den lille delen av innbyggerne som gir mer enn de tar - bli drittlei, og slutte å gi.

Så dette fungerer bare hvis det er massene som gir, og få som tar fra kassen (ufrivillig eller ei)..

Norve

12.09.2013 kl.11:32

Pengene ble ikke viktige, de har alltid vært viktige for vår velferd. Penger vokser heller ikke på trær, men må tjenes og brukes innenfor de rammer vi har. Tjenes og brukes de effektivt, kan også kostnadene med forvaltningen av skattekronene gå ned. Dvs. vi får mer igjen for hver krone vi betaler i skatt. Skatt har med vår konkurranseevne ovenfor utlandet å gjør da skatt har med våre kostnader å gjør. En stor offentlig sektor vil medføre at vår konkurranseevne minker. Vi begynner å tape arbeidsplasser. Minker skattene konkurrerer vi bedre. Det skaper arbeidsplasser som igjen sikrer skatteinntekter som igjen sikrer den velferden vi har i dag.

12.09.2013 kl.12:12

Flott at det fungerer for deg, men hvem er det egentlig du skriver til? Finnes det noen i Norge som mener at spørsmålet er om man skal betale skatt eller ikke? Spørsmålet er vel heller hvor mye.

"Vi får alle midlene vi trenger for å overleve, og mer enn det", skriver du.

Hvor mye mer enn det nødvendigste er det rimelig å forvente at andre betaler?

Personlig mener jeg det skal være rom for å bli syk, ha ulykker osv, uten at den økonomiske situasjonen forandres dramatisk.

Men er det rimelig å forvente at friske latsabber som ikke gidder å jobbe skal ha de samme godene som meg, som helt fra ungdomsskolen har jobbet hardt på skolen, tatt siv.ing utdannelse, og deretter stort sett jobbet 10-12 timers dager på byggeplass?

Den Norske Staten er super for dem er for feig til å ta sine egne beslutninger. De som synes det er greit at Staten subsidierer Operabiletter, slik at du slipper å vite hvor mye den egentlig koster (ca 3000kr).

Så ja: Skatten har et stort elemen av "forsikring" i seg, som bør beholdes. Og også en del fellestjenester som det er samfunnsmessig lønnsomt at Staten håndterer, f.eks veibygging og en del spesielle helsetjenester.

Ut over det mener jeg at folk må få bestemme mest mulig over sine egne penger.

Tor

12.09.2013 kl.12:25

Steinar, Det er virkelig ikke for mange som tar ut penger og for få som betaler inn. Flertallet betaler skatt og er friske og opplagte. Vi betaler mindre skatt pga x antall skatteletter vi har hatt med tidene og økonomien har blitt bedre til folk flest her til lands. At folk derimot heller vil kjøpe seg flott materialliste gjenstander, du vet, den flotte audien eller båten som ser bedre ut en kompisene sine båter gjør. Det er grunnen til at folk blir lei av å betale skatt. Empati for de som er syke her til lands blir bare minkende. Folk står og klager over latsabber som sliter med å holde livet sitt sammen. Det kalles kynisme, og det å ikke betale skatt med godt hjerte kalles egoisme. Norge går bra og så får landet vårt ha mer på helsa til den enkelte for livsstilen til folk her til lands kjører den ene og den andre ned i grøfta, aldri før har så mange slitt psykisk og de får ikke tilbud fordi alt er overbooket. Sykehusplasser legges ned og stillinger kuttes, men antall mennesker som blir syke og som trenger opphold blir ikke mindre av den grunn. Selv om du kutter ned antall behandlings døgn på en spesifikk lidelse så vil ikke den pasientens kropp lege seg raskere. Saken er den, folk her til lands er blottet for empati fordi de aldri selv har stått i møkk opp til knærne.

Per Ahlsen

12.09.2013 kl.15:08

Til Tor:

Du påstår at det slett ikke er for mange som tar ut penger ift de som betaler?

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/10/08/bruker-370-milliarder-pa-loenne-13-millioner-som-ikke-jobber

Vi bruker altså en tredjedel av statsbudsjettet på folk som ikke jobber.

Hele 20% av de som er i arbeidsfør alder jobber ikke. Det er langt over alle land det er naturlig å sammenligne seg med.

Når vi i tillegg vet at det kommer stadig flere utlendinger til Norge som erfaringsmessig oftere står utenfor arbeidslivet, vi får stadig flere eldre og unges jobbmotivasjon blir dårligere, samt at oljeinntektene ikke vil vare evig, så går ikke regnestykket opp på sikt.

c

12.09.2013 kl.15:24

Nå syntes jeg virkelig folk må slutte å syte over at vi har fått ny regjering. Man kan alltids gi dem en sjangse før man klager.

Den blå regjeringen vil for det første ikke at alle skal slutte å betale skatt. De vil kutte formueskatten (redusere den og heve bunnfradraget i første omgang), fjerne arveavgiften og gi skatteletter. Formålet med å redusere formueskatten er fordi det ikke bare er de rikeste som betaler dette. Det er også pensjonister som har spart penger for å sikre seg en verdig alderdom (som forsåvidt er lurt siden eldreomsorgen er noe den rødgrønne regjeringen ikke har klart) og det er nye bedrifter som sliter på grunn av nettopp denne. Og ikke glem at de pengene formueskatten betales fra er penger man allerede har skattet fra før. Man skattet jo altså av dem da man fikk dem første gangen.

Når det gjelder arveavgiften tenker mange kanskje at ''ja, men får du en million er det jo bare fair at du betaler litt skatt'', men det er langt mer komplisert enn dette. Dersom du arver familiehytta foreksempel kan du risikere å måtte selge denne for å få råd til arveavgiften. En hytte som gjerne har lagt i familien i mange generasjoner. Tenk så mange som har skattet for akkurat den hytta da!

Nå er ikke problemet i samfunnet at vi ikke får inn nok penger i skatt, det er tvert imot, det er hvordan disse pengene brukes. Ekstremt mye penger i u-hjelp til land med diktatorer (hmhmhmh, lurer på om diktatoren deler med de andre eller om han bare oppusser palasset sitt) er bare et eksempel på dette. Penger som kunne gått til eldreomsorg, skoler, barnehager. Flere av skolene jeg har gått for har blitt stengt og vi har blitt sendt til midlertidige bygg pga standen er så dårlig. Eldre får ikke plass på eldrehjem, og om de gjør det er tilstanden på hjemmet gjerne horribel. Foreldre må kjøre gjerne en ekstra time hver vei for å levere barna i barnehagen. Det er dette som er i mitt syn hovedproblemene i landet, og det har ikke arbeiderpartiet klart å gjøre noe med. Norge er absolutt ikke et fælt land å leve i, men det kan bli så mye bedre.

Når det gjelder dette med skatteletter igjen, så er en annen ting Norge trenger flere ut i arbeid. Dette er et rent faktum at vi er avhengig av f. eks arbeidsinnvandring. Men for å få nordmenn i jobb, så trengs det ambisjoner. Rett og slett, hvis man har valget mellom å gå på jobb eller sitte hjemme og se på tv eller gå på cafe med venner til nesten samme lønnen så sier det seg selv at de fleste vil velge sistnevnte. Jeg kjenner flere som gjør nettopp dette, fordi at de får mer penger av nav enn de får om de går ut som lærling og fullfører den utdannelsen de har begynt på. Ambisjoner er nøkkelen til å styrke norge og det får vi ikke slik systemet er nå.

Men selvfølgelig skal de syke få hjelp. Man skal ikke bli hjemløs fordi man er ufør. Man skal naturligvis ha et godt liv selvom. Men det er ikke slik at den nye regjeringen mener at ''nei, du kan ikke jobbe så synd for deg! du får leve på gaten.''

De har bare bedre løsninger for hvordan man skal få folk ut i arbeid, hvordan man sikre de eldre en verdig slutt på livet, hvordan man skal utdanne folk bedre.

Det kan godt hende det ikke fungerer, men hvorfor ikke gi det et forsøk? Det hjelper værtfall ikke at folk som er misfornøyd med valget sitter på rumpen sin og klager fordi høyre får statsministeren eller siv jensen sin kjole var stygg!

Lisa

12.09.2013 kl.15:31

Silje odden: Du kan ikke bare si at du er depressiv, for så å gå til NAV og få penger. Skal du motta penger der er det strenge krav du må oppfylle. Hvis de vurderer at du er for syk til å jobbe så skal du være veldig dårlig. Da krever de også en aktivitetsplan og målrettet behandling- som vil si at du er i krevende behandling og jobber aktivt med deg selv for å bli frisk. Noen ganger krever behandling all tid og energi du har, så da trenger man pause i fra jobb.
I mange tilfeller er det også slik at de vil ha deg ut i arbeidspraksis. Der får du jo alt veldig tilrettelagt slik at du skal klare å jobbe med de vanskene du har. Du kan ikke bare gjøre "ingenting" og få penger.

Kurt

12.09.2013 kl.15:34

Norge tjener 55 milliarder i måneden på oljefondet. Allikevel betaler vi bompenger på veier vi har.

Laban

12.09.2013 kl.16:19

Penger har alltid vært viktigere enn mennesker og slik vil det være i fremtiden. Ser en globalt på dette så har menneskelivet forsvinnende liten verdi, men jeg ser poenget ditt ... "nordmenn" er mer verdt enn andre "menn".

En blåøyd ung egoistisk blogger som lever i en oljesmurtdrømmeverden vil aldri forstå dette...

sjukeseng

12.09.2013 kl.16:43

som svar på spørsmålet ditt : det var veldig cirka på den tiden da landet nesten hadde to dronninger. vår altvitende landsmoder gro ledet det endelige slaget for at penger er viktigere enn mennesker.enig og tro.arbeiderpartiet lenge leve.

isoflavonrikt kothold /kan gi anemi noe som fører til at hypofyseavleiringer forsvinner!

12.09.2013 kl.17:41

http://www.youtube.com/watch?v=cjQCW5mvF4g

budsjett under skudd på 1 milliard i helsesektoren

12.09.2013 kl.17:47

ca 1100 er fratatt autorisasjonene/ midlertidige lisensene! noe lærlinger/prakiskandidater og studenter og assistentlegene er avhrngige av.

og får ikke jobb i helsesektoren!

Skriv en kommentar



© http://reachforthesun.blogg.no
Image and video hosting by TinyPic


+ Legg meg til som venn.


Navn: Lisa
Alder: 19
Bosted: Bodø
Mail: reachforthesun@hotmail.no


Blogger om livet, hverdagen som psykisk syk, oppturer og nedturer, og veien mot noe bedre. Prøver å mestre livet og passe inn i den såkalte "normale hverdagen". Og en dag vil jeg klare det.



hits